Sunday, January 25, 2009

pengalaman bertugas sukarela bencana alam




bermula dari tarikh 6 disember hari tu, kejadian tanah runtuh pada paginya di bukit antarabangsa... aku dpt tahu dr tv... bila sampai di pejabat aku tepon su bahagian sbb nya hari sabtu selalu aku tak keje... su bg tahu bos-bos semua ada kat lokasi tanah runtuh... aku diarahkan utk membuat panggilan menyuruh semua ketua-ketua cawangan berada bersama di lokasi tanah runtuh itu... aku juga diarahkan ke lokasi oleh ketua puteri bahagian... aku pon pergilah, lambat sampai sbb info tempat tak betul... akhir sekali baru dpt info yg betul utk ke tempat bertugas... laluan pertama adalh turun bukit dr hutan belukar berhampiran kondo uthaneum... susah gak nk turun bukit time hujan, licin... lau silap langkah mau jatuh tergelincir... apa-apa pun aku dan kawan2 selamat turun dari bukit tersebut... aku sampai di tempat bertugas, lokasi di kyoto garden condo di mana relief centre yg dikendalikan puteri umno bahagian ampang di tempatkan... hari2 lain pulak ikut jln bersebelahan dgn tanah runtuh tu...dpt la tgok rumah2 yg rosak dan hancur tu... ushh gerun gak... dan ahri selanjutnya apa bila jln utk kereta buka berjadual... ikut le laluan tu... bila kereta tak masuk, kena la naik jalan kaki... bukit tuuuu, mengah lah jugak tp apa2 pun teruskan juga...

ermmm... dgn tak ada membuat persiapan utk stay back, aku bertugas kat situ... boleh la, tak la susah sangat tugasnya cuma jaga bekalan makanan kering dan makanan basah dihantar berjadual... aku ingat jaga penghuni kat kondo tu je... tapi rupanya sekali dengan taman-taman yang berhampiran yang juga terputus hubungan jalan keluar masuk kat situ... tak kesah la tu... aku bertugas dari tarikh 6 dis hingga 13 dis, ulang alik gak tapi kadang2 tido situ gak... nasib baik ada penghuni yang bermurah hati utk bg tempat tido... dgn bekalan elektrik terputus menyukarkan jugak... penghuni2 kat situ ada macam2 perangai... yang baik tu ok la, yg sebaliknya tu pulak terpaksa la kasi ayat2 power skit hehehe... kena bijak nak handle org2 yg banyak songeh nih... tp apa2 pun semua nya dapat dikendalikan dgn baik... cuma ada setengah pihak yg mempertikaikan kemampuan aku dan kwn2 puteri yg lain... biasa la kalau kita buat yg terbaik pasti ada yg iri hati dgn kejayaan kita... apa2 pun penghuni2 dan penduduk2 tahu apa yg kami buat... peduli la dgn org yg bnyk songeh, yg suka kecoh2 tu... yang penting tugas harus dilaksanakan... 8 dis, raya haji terpaksa raya kat kyoto garden condo ni... apa2 pun semua penghuni bergembira disamping dengan lawatan2 dari menteri2 dan timbalan menteri... bukan senang menteri nak melawat kita oiiii... penghuni kat situ kira bertuah....hehehe...

tak aku nafikan pengalaman ni amat berharga... secara tak langsung hubungan silaturrahim terjalin... juga dapat mewujudkan suasana kemesraan sesama penghuni kat situ yg selama ini sepi...

apa-apa pun syabas kepada semua yg terlibat secara langsung atau tidak langsung.... semuga apa yg bermula akan berterusan....insyaallah...


No comments: